close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כתר לספר תורה, יד או כיסוי לארון – עיטורים יפהפיים לספרי תורה

מערכת שורשה תמוז, תשפב04/07/2022

ספרי תורה נמצאים בכל ארון קודש בבתי כנסת בישראל ובעולם, כל אחד מהם מעוטר בכסף ובזהב ומשרה התרגשות רבה על המתפללים. כתר לספר תורה הוא אחד העיטורים היקרתיים ביותר ולא בכדי. איזה עוד עיטורים קיימים?

תגיות:
צילום: הצורפים
הוצאת ספרי תורה מארון הקודש נעשית ארבע פעמים בשבוע, וכן בראשי חודש, בשלושת הרגלים, בראש השנה, ביום כיפור ובימי צום. בכל פעם שספרי הקודש מוצאים, ההתרגשות בין המתפללים רבה. כל אחד מהם נושא תפילה לעילוי נשמתו של אדם יקר, לרפואת הגוף או הנפש, לפיריון, לפרנסה טובה, לשפע, לזוגיות משורש הנשמה ובעצם כל תפילה בכל נושא שהוא.

בניגוד לספרי הקודש שקיימים בבתים, מחולקים בטקסים השונים והנמצאים בשימוש בבתי הספר, ספרי תורה בבתי כנסת הם מלאים הוד והדר, בעיקר בשל גודלם ובשל העיטורים היפהפיים שעוטפים אותם. עיטורים אלו עשויים לרוב מכסף או מזהב ומוסיפים יוקרה רבה ואווירת קודש לספרי הקודש. כיום ניתן למצוא מגוון רחב של עיטורים לספרי התורה, הנמכרים בחנויות השונות לתשמישי קדושה. יש מי שתורמים את העיטורים לעילוי נשמתו של אדם אהוב, יש מי שעושים זאת כדי לקבל ברכה ויש מי שפשוט מבקשים להאדיר ולפאר את שם האל ולכן בוחרים להרים תרומה בצורת עיטור לספר הקודש.



למרות העובדה שישנו מספר רב של עיטורים, יש כמה מרכזיים:
- כתר לספר תורה – כשמו כן הוא – כתר לספר תורה. הכתר מונח בראש ספר התורה, והוא אחד העיטורים הבולטים ביותר לעין. כתר לספר תורה יכול להיות עשוי מכסף, מזהב או משנהב, ועליו לרוב יהיו חרוטים פסוקים מספרי הקודש, תבליטים של ירושלים או של סמלי שנים עשר שבטי ישראל או שמו של האדם שהכתר נתרם לעילוי נשמתו.
- יד לספר תורה – על פי המסורת, יש להמנע ככל האפשר מנגיעה ישירה של האצבעות בספרי התורה העשויים קלף. החשש הוא שנגיעה בספרי התורה עלולה להביא לפסילתם עקב דהייה של האותיות או פגיעה בשלמות ספר התורה. כדי לעקוב באופן מדוייק אחרי הקריאה בספר התורה, ניתן לעשות שימוש ביד לספר תורה. היד בעצם מורה על מקום הקריאה ומאפשרת לקוראים להתרכז בטעמים ובניגון המתאים של התפילה.
- רימונים לספר תורה – על פי המסורת היהודית, הרימון מסמל שפע. רימונים לספר התורה מעטרים את הספר, מוסיפים לו הוד והדר והם בין העיטורים הפופולריים ביותר.

בין אם מדובר על כתר לספר תורה, יד לספר תורה, רימונים או כל עיטור אחר לספרי התורה – כל אחד הוא בעל חשיבות בהפיכת התפילה לאירוע מרגש, מלא תחושה והילה של קדושה. אירועים אלה הופכים את בני העם היהודי מיחידים לעם מאוחד, כזה שהתורה והמעשים הטובים הם לחם חוקו, מאז ועד עולמי עד.
הוסף תגובה
צילום: הצורפים
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה